Wykorzystanie grywalizacji w marketingu

Grywalizacja (ang. gamification) polega na wykorzystaniu tzw. mechaniki gier w różnych aspektach codziennego życia, tworząc dla użytkowników system motywacyjny i nagradzający za ich zaangażowanie i wysiłek, np. w programie lojalnościowym.

Gry stanowią interesującą rozrywkę, ponieważ są intrygujące (w warstwie fabularnej), stawiają przed graczami zadania o różnym stopniu trudności, nagradzają go za wykonanie zadania lub określonej liczby zadań. Gry online dodatkowo nagradzają za częstotliwość korzystania i pozwalają ocenić się na tle innych graczy, co także działa motywująco.

Grywalizacja wykorzystuje te elementy, które sprawiają, że gry są interesujące i wprowadza je do codziennego życia. Motywuje do wysiłku, jakim jest np. zebranie 10 pieczątek w barze z sałatkami, za co możemy otrzymać małą sałatkę lub napój. Motywuje do wyjścia z domu wcześniej, ponieważ do 7:30 można dostać dużą kawę w takiej samej cenie, jak średnią. Gwarantuje, że jeśli zalogujemy się w jakimś miejscu korzystając z odpowiedniej aplikacji, otrzymamy zniżkę na bilety. Daje szansę wejść na wyprzedaż wcześniej niż inni klienci, ponieważ na poprzedniej wydaliśmy odpowiednio dużą kwotę. Zachęca do ekonomicznej jazdy, pokazując zużycie paliwa i porównując obecny wynik z poprzednimi. Motywuje do codziennego biegania i przebiegnięcia w sumie 10, 100, 200 km, za co otrzymamy wyższy status biegacza.

Ludzi łatwo zachęcić do poprawy i większego wysiłku, jeśli widzą przed sobą konkretny cel, który mogą osiągnąć przy odrobinie wysiłku, a przy tym będą się dobrze bawić i mają szansę coś zyskać. Szczególnie dotyczy do młodszego pokolenia, które mając wybór między prostym a przyjemnym jest bardziej skłonne wybrać to drugie, a przy tym jest przyzwyczajone – jako pokolenie graczy – do takiego systemu zachęty i nagród. Takich ludzi określa się mianem pokolenia 3F: fun, friends, feedback. To znaczy, że liczy się dla nich dobra zabawa, stały kontakt z przyjaciółmi i otrzymywanie odpowiedzi na każde swoje działanie i aktywność. Wykorzystują to m. in. zgrywalizowane aplikacje, które po przebiegnięciu przez nas określonego dystansu zapiszą wynik, dodadzą go do bazy osiągnięć, poinformują o nim naszych znajomych poprzez post na Facebooku, a także nagrodzą informacją o nowym statusie lub zdobytych punktach.

Aplikacje coraz częściej powiązane są z zupełnie trywialnymi sprawami, np. przypominają nam o kupnie mleka. Jednak ponieważ możemy otrzymać nagrodę za zrobienie codziennych zakupów (oraz jedzenie zdrowych płatków z mlekiem), nie będziemy ich odkładać w nieskończoność, żywiąc się jajecznicą na niezdrowym boczku, a chętnie pojedziemy do sklepu (rowerem), za co czeka nas kolejna nagroda w postaci statusu zapalonego rowerzysty. Dzięki temu wybijemy się na tle znajomych, którzy w rankingach zdrowego jedzenia i sportu osiągają niższe wyniki… Prawda, że proste?

aplikacja

aplikacja

aplikacja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *