Storytelling w marketingu

Marketing nie może opierać się nieustannie na informowaniu klientów o już istniejącym produkcie. Oni wiedzą, że on istnieje. Marketing musi skupić się na udowodnieniu, że go potrzebują. Dostępny jest cały arsenał środków – przekonanie klienta o wyższości tego produktu nad innymi, postawienie go w opozycji do czegoś, jako symbolu pewnych idei i wartości, przywiązanie klienta do produktu poprzez związek emocjonalny.

Klient zapoznając się z reklamą musi chcieć poznać zakończenie historii, powinna ona zawierać element tajemnicy, rozrywki, wzbudzać fascynację, zachęcać do czegoś czy jasno przekazywać dlaczego reklamowany produkt jest lepszy i bardziej potrzebny od innych. Dobra reklama posiada w różnych proporcjach trzy podstawowe cechy: wzbudza emocje, zachęca do działania i przekazuje fakty. Nie muszą one występować równocześnie, ale ich pojawienie się jest zależne od celu reklamy i grupy docelowej.

W tym momencie do gry wkracza storytelling, który polega na opowiadaniu historii. Tę samą rzecz można pokazać na odmienne sposoby, ale zachowując pewne reguły, z których najważniejszy jest tzw. monomit – bardzo ogólny szkielet historii, z którym regularnie się spotykamy. Może to być nagłe zniszczenie dotychczasowego stylu życia lub rozdzielenie z bliskimi, coś co tworzy konflikt, który następnie trzeba rozwiązać. W tym celu bohater wybiera się w podróż, szuka pomocy i wiedzy, a gdy już je zdobędzie, może uporać się ze źródłem konfliktu.

Przykład w reklamie? Trudna do usunięcia plama na ulubionej białej koszuli, zakup/otrzymanie rewelacyjnego środka do prania, wypranie koszuli i szczęśliwe zakończenie. Banalne? Klasyczne? Wciąż działa. Sposób bardziej oryginalny to np. zabawna i nieco wzruszająca reklama Volkswagena, w której mały chłopiec przebrany za Lorda Vadera próbuje użyć Mocy na różnych przedmiotach w domu, a sukces odnosi dopiero z pomocą ojca – „używa Mocy” na zaparkowanym na podjeździe samochodzie. Szkielet historii pozostał ten sam. Był problem, podróż, zaciekawienie widza i triumf bohatera. Oferowany produkt jest sposobem na rozwiązanie konfliktu, zakończeniem etapu zgrabnie opowiedzianej historii. Ta konkretna nie powiedziała właściwie nic o samym samochodzie, ale wzbudziła zainteresowanie i emocje widza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *