Dwie kompozycje marketingowe

Kompozycja marketingowa to zespół elementów służących oddziaływaniu na rynek. Wyróżnia się dwie główne kompozycje: 4P (starsza, powstała w latach 60.) i 4C (nowsza, z lat 90.).

Kompozycja 4P powstała w okresie, gdy dominujące znaczenie miała jakość produktu i technologia produkcji. Tani, innowacyjny i oryginalny produkt był zasadniczym czynnikiem decydującym o sukcesie. Z końcem wieku zaczęły zacierać się różnice w jakości, a znacznie większe znaczenie zyskał odpowiedni marketing i budowanie dobrego wizerunku marki. Gdy niektóre produkty straciły swoją materialną formę (książki, muzyka), najważniejszy jest sposób ich promocji a nie technika druku i trwałość okładki.

Kompozycja 4P, prezentująca punkt widzenia producenta, to:

  • produkt (product) – to towar lub usługa, pod tym pojęciem zawiera się także wygląd opakowania i sposób świadczenia usługi
  • cena (price) – kwota, warunki płatności, rabaty, zniżki
  • dystrybucja (place) – kanały dystrybucji, logistyka, dostępność produktu
  • promocja (promotion) – reklama, sposób dotarcia do klienta, kampanie promocyjne

Kompozycja 4C, prezentująca punkt widzenia klienta, to:

  • wartość dla klienta (customer value) – zastępuje produkt, ponieważ liczy się nie tylko samo działanie i wykorzystanie produktu, ale także zadowolenie klienta z podjętej decyzji
  • wygoda (convenience) – zastępuje dystrybucję, ponieważ w dobie Internetu wszystko jest na wyciągnięcie ręki
  • koszt (cost) – zastąpił cenę jako pojęcie o szerszym znaczeniu – koszt to nie tylko pieniądze, ale także czas, nerwy, chęci
  • rozmowa (conversation) – zastąpił promocję, która przebiegała jednotorowo, dziś klienci chcą rozmawiać z marką i mieć poczucie, że ta się z nimi liczy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *