Zasady reklamowania leków

Nad reklamami produktów leczniczych nadzór sprawuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny. To on pilnuje poprawności i rzetelności reklam, a także nie dopuszcza do reklamowania leków na receptę – takie reklamy, jak wspomniałam niedawno, są zabronione. Nie wolno także reklamować ich w sposób pośredni, czyli tekst nie może w żaden sposób wskazywać, że odnosi się do jakiegoś leku. Zakazane jest także wymienianie nazwy leku… w dziełach kultury i sztuki. Znany jest przypadek, gdy GIF nakazał zmianę tekstu sztuki, która zawierała zwrot, który wszedł do powszechnego użytku w języku polskim: „A na serce Akard niech pamięta”.

Zakaz reklamowania dotyczy także leków, które nie są dopuszczone do obrotu na terytorium Polski. Każda reklama musi być w pełni zgodna z określonymi wymogami, w tym:

  • musi pozostawać w pełnej zgodzie z Charakterystyką Produktu Leczniczego albo z Charakterystyką Produktu Leczniczego Weterynaryjnego – oznacza to, że w reklamie nie mogą paść słowa „leczy silny ból” jeśli w opisie leku pojawia się informacja o leczeniu bólu o średnim natężeniu; nie może też gwarantować wyzdrowienia poprzez np. informację „skutecznie leczy grypę”;
  • musi posiadać informację o treści: „Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.”, która pozostaje wyraźna i odpowiednio ułożona, tzn. odległość liter od dolnej i górnej krawędzi nie może być większa niż połowa wysokości liter, natomiast odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter.

tabletki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *