Zasady reklamowania leków

Zasady reklamowania leków

Nad reklamami produktów leczniczych nadzór sprawuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny. To on pilnuje poprawności i rzetelności reklam, a także nie dopuszcza do reklamowania leków na receptę – takie reklamy, jak wspomniałam niedawno, są zabronione. Nie wolno także reklamować ich w sposób pośredni, czyli tekst nie może w żaden sposób wskazywać, że odnosi się do jakiegoś leku. Zakazane jest także wymienianie nazwy leku… w dziełach kultury i sztuki. Znany jest przypadek, gdy GIF nakazał zmianę tekstu sztuki, która zawierała zwrot, który wszedł do powszechnego użytku w języku polskim: „A na serce Akard niech pamięta”.

Zakaz reklamowania dotyczy także leków, które nie są dopuszczone do obrotu na terytorium Polski. Każda reklama musi być w pełni zgodna z określonymi wymogami, w tym:

  • musi pozostawać w pełnej zgodzie z Charakterystyką Produktu Leczniczego albo z Charakterystyką Produktu Leczniczego Weterynaryjnego – oznacza to, że w reklamie nie mogą paść słowa „leczy silny ból” jeśli w opisie leku pojawia się informacja o leczeniu bólu o średnim natężeniu; nie może też gwarantować wyzdrowienia poprzez np. informację „skutecznie leczy grypę”;
  • musi posiadać informację o treści: „Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.”, która pozostaje wyraźna i odpowiednio ułożona, tzn. odległość liter od dolnej i górnej krawędzi nie może być większa niż połowa wysokości liter, natomiast odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter.

tabletki

Dodaj komentarz